Rozejście mięśni prostych brzucha w ciąży- skąd się bierze?

Zmiany adaptacyjne w ciele ciężarnej, które zachodzą w czasie 9 miesięcy są bez wątpienia najważniejszym elementem, aby ciąża rozwijała się prawidłowo. Zarazem zmiany te mają wpływ na stan i zachowanie powłok brzusznych. Pierwsze co nam przychodzi na myśl to zmiany w układzie narządu ruchu. Dla rozwijającego się dziecka musi być odpowiednia ilość miejsca, stąd powiększający się brzuszek, co z kolei jest możliwe za sprawą również rosnącej macicy – macica o kształcie gruszki i wadze niespełna 70g. rośnie do wagi 1 kg i pojemności 5 litrów narządu oraz dzięki rozciąganiu mięśni brzucha nawet do 15 cm. Uelastycznienie mięśni, ścięgien i więzadeł następuje pod wpływem hormonów: relaksyny i elastyny. Zatem zwiększenie masy ciała, przesunięcie środka ciężkości do 2 cm w przód, zwiększenie lordozy lędźwiowej, zwiększenie napięcia mięśniowego w okolicy lędźwiowo-krzyżowej, a w związku z tym powstały dysbalans mięśniowy wpływa na zmniejszenie stabilizacji kręgosłupa osłabiając kresę białą (rozejście ponad fizjologię).

Co leży u podłoża przyczyn rozejścia mięśnia prostego brzucha?

• siedzący tryb życia,
  • złe nawyki ruchowe,
  • nieprawidłowa postawa ciała,
  • nieprawidłowa technika ćwiczeń,
  • ogólne osłabienie mięśni,
  • gwałtowne przybieranie na wadze,
  • ciąża mnoga,
  • zły wzorzec oddechowy,
  • przeciążenie ciała po porodzie,
  • złe nawyki toaletowe i i i – > dlatego należy mieć na uwadze, że przy rozejściu m. prostego brzucha należy go brać jednako jako przyczynę i skutek zupełnie innych niedomagań w układzie narządu ruchu, zarówno mechanicznych jak i funkcjonalnych.

Na jakie dolegliwości skarżą się pacjentki z rozejściem mięśnia prostego brzucha? Oprócz kwestii estetycznej, czyli wyglądu pociążowego brzuszka, który nie chce „spaść” mimo „ćwiczeń”, są to bóle brzucha, bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, zaburzenia związane z funkcją miednicy mniejszej, zaburzenia oddychania – czyli zaburzona zostaje funkcja
przepony, i tu z kolei mogą wystąpić bóle głowy czy chroniczne zmęczenie.
Co stanowi cel mówienia i budowania świadomości o rozejściu mięśnia prostego brzucha? –
świadome dbanie o siebie i swoje ciało!

Zapraszamy na fizjoterapie uroginekologiczną do fizjo-baby.